Några av Talen!

Tänkte dela med mig av några av talen som hölls på bröllopet, för vi ÄLSKAR alla tal som höll! Dom var så fina och härliga och roliga och fulla med kärlek!!!

AGNETAS TAL (Mamma till Brudgum)

Den 22 maj 1985 fick jag en väldigt fin födelsedagspresent. Då föddes min Robin. Du kan vara lugn, jag ska inte berätta alla pinsamheter under din uppväxt. Det får dina bröder och pappa stå för.
Robin, jag har sagt det förutom, jag vet inte om du förstått mig riktigt och det gör jag nog inte själv heller men du är min fantastiska tapetblomma. Alla i en familj tar sin plats och du tog den platsen, som en underbar tapetblomma, lugn, stillsama, vacker, romantisk och märkbart närvarande utan at ta plats och störa.
Men hallå, idag stör du mig! Vart tog åren vägen.
Du står här som brudgum idag med en fantastiskt fin brud vid din sida. Det är ofattvart, otroligt fantatiskt!
Det var så här det började. Robin kom hem en dag hösten 2007 från Marieborgs folkhgöskola och berättade om en tjej i klassen. Det är lite konstigt med den här tjejen, sa Robin. Hon är hur söt och mysig som helst och ja tror faktist hon är intresserad av MIG. Jag svarade så där diplomatiskt som jag tror många mammor gör : - Men vad roligt hjärtat. Samtidigt går mammahjärnan igång, Herregud ska vi nu har Robin kärlekskrank i Veckor/månader och tänkt om den där flickan sårar min stackars lilla pojke. Hur kommer det att gå med skolan då?`
Det går några dagar så kommer Robin in genom ytterdörren på ett oroväckande skimrande, lyckligt, svävande sätt. -Mamma, jag ska bjuda ut den där tjejen på en date! Vad tycker du passar bäst? Ska jag skriva en romantiskt dikt, gå en romantisk promenade, oh, levande ljus, ska jag köpa blommor, äta en romantisk middag!
Hon är så speciell mamma, hon vill vara med mig, det verkar som hon tycker om mig!
Vad säger jag då, -Men vad roligt hjärtat!! Hmmm, mammahjärnan går igån, hon driver väl inte med min pojke? Vad är det för människa han träffat, kommer han och deppa ihop on han misstolkarhenne.
Jodå, det blev en romantisk dikt och en romantisk promenad och efter den romantiska promenadenen så hade den unga romantiska kvinnan förvrivdid huvudet på min romantiska son så pass att han inte hittade hem igen. I och för sig ingen ovandligt om han inte har ett kyrktorn att ta sikte på.
Men han ringde efter ett par dar och sa : Mamma jag är KÄR, KÄR i Sandra.
Så fick jag då äntligen veta vad flickan heter. -Jag tror Sandra är KÄR i mig! Mamma, jag flyttar in i hennes internatrum. Nejdå, det blir inga problem, vi klarar oss så bra med en 80 cms bred säng, jag behöver bara lite kläder och mitt tv-spel så klarar jag mig, Jag är sååå lycklig! - Men vad roligt hjärtat!!
Det var den dagen som Robin klippte av navelsträngen.. Han hade funnit sitt livs kärlek och det visade sig vara en fantastisk ung kvinna han träffat. En flicka som vet vad hon vill, romantisk, ordningsam, lugn, konstnärlig och en sjutusan till ung dam till att organisera och ha koll. Jag tycker väldigt mycket om Sandra.
Det flyter mycket vatten i Motala ström. I våras ringde Robin ; - Mamma, jag tänker fria till sandra på våran förlovningsdag, den 13 April. Jag har sett en alldeles speciell ring som jag vill hon ska få och du måste hjälpa mig lura henne. Jag ska ha finkostym och blommor och ska stå på ett speciellt ställe vid färgargården som betyder så mycket för oss. Kan du köra mig dig? - Javisst mitt hjärta! , nu, jag är precis påväg till jobbet, men självklart!
Framförhållning, det har jag ju inte lyckats lära mina barn! Det var svårt att koncentrera sig den kvällen när man väntade på den sabla ungen skulle smsa och berätta hur det gick.
När han äntligen gjorde det, löd svaret - Hon sa JA!!
Så är vi då här idag, min Robin har gift sig med sin Sandra och det måste ju innebära att du Sandra är lite min också! Glöm inte det!
Sandra du ska ha ett jättetack för att du skrivit i eran bröllopsblogg och låtit mig vara med i ert bröllopsbestyr fast jag suttit 40 mil bort. Som svärmor kräver jag faktist att du måste fortsätta blogga, för annars kommer jag längta ihjäl mig efter er!
Jag vill tacka er som varit nära det lyckliga brudparet och har hjälpt till så att de har fått ett så här fantastiskt bröllop! Sandra och Robin, Jag och Ove önskar er all lycka i livet!
///

(ett väldigt fin tal, och givetvis endast gör sig helt rättvisa att höra på riktigt ;)  )


B-G'S TAL(Brudens låssaspappa)
[Har än igen bild på bara b-g]

I egenska av låtsas pappa till Sandra skulle jag vilja säga några ord till brudparet.
Sandra - Jag har sett dig växa upp och bli till den starka människa du är idag. Du är inte en person som bara nöjer dig med att leva i dina drömmar utan du ser till att förverkliga dem. Och idag slår en av dem in!
Robin - Under de här året som jag har lärt känna dig, så har jag förstått att det kommer ta tid innan du är en äkta skåning. Men jag är övertygad om att med mycket träning så kommer det att lyckas!

Låt oss utbringa en skål för brudparet med en önskan om att de alltid ska få vara lika lyckliga som idag
. ///


(Väldigt fint tal från någon som avskyr att hålla tal inför en massa människor!)


BENGTS TAL (brudens låssaspappa)
[har ingen bild på bara bengt heller än]

Ärade bröllopsgäster, idag står jag här efterssom jag fått den stora äran att hålla detta tal till brudparet.
Även om jag inte är något van talar, åtar jag mig stolt detta uppdrag. Det är en ära att få hålla det första talet, till detta mycket vackra och lyckliga brudpar.
Jag skulle kunna stå och prata om hur mycket som hellst, men jag har valt att bara säga  några få ord.
Sandra, ända sen du kom in i mitt liv så har jag nästan alltid sett dig som min egna dotter. Vi har haft många roliga stunder och vi delar många minnen med varandra och jag är så stolt över att ha dig i mitt liv.
Du är en stark person. Du har alltid strävat mot det bästa och du har förstått att det lönar sig att vara ensiv. För det mesta iallfall.
Och även denna gången har du lyckats. Du har fångat Robin och nu  är han din äkta make. Allt jag vill är att du ska vara lycklig och när jag ser er två tillsammans vet jag att du är det. Därför förstår du nog också att jag är mycket lycklig en dag som denna.
Passa därför på att titta varande djupt i ögonen, njut och gläds åt varandra och åt denna fest som är till för er!
Så låt oss stå upp och höja våra glas för brudparet. Ett fyrfaldigt leve. Hurra Hurra Hurra Hurra
. ///

(Ett fint förstatal från någon annan som inte heller tycker om att hålla tal)


BODILS TAL (brudens syster)

Kära brudpar, kära syster.
För er som inte vet vem jag är så är jag Bodil, bruden lite äldre syster. Först vill jag tacka för att jag fick den stora äran att få vara en tärna och för att jag fick sjunga på ert bröllop. Tack.
Sandra tänk vad tiden går fort, det känns fortfarande som det var igår du var en liten bebis och jag tappade dig i golvet. Man visste aldrig vad som skulle hända med dig efter det. Men se här sitter du nu på din bröllopsdag brevid din underbara man Robin. Under åren som gått har vi båda flyttat hemifårn och fått våra egna liv, men oavsett hur långt ifrån varandra vi är så vet jag att du alltid finns bara ett telefonsamtal bort och du har alltid funnit där för mig och på något sätt vet du alltid vad som är exakt rätt saker att säga till mig.
Sandra är en av de snällaste personerna jag vet och du är inte bara min syster genom slumpen utan även en av mina bästa vänner och det genom val. Jag tänkter på alla stunder vi haft, när jag flyttade hemifrån till Hässleholm och du åkte dit ensam på bussen och jag hämtade dig nere på busstationen. Det gick för det mesta bra, bara en gång du saknades när jag kom dit. Efter lite febrilt sökande hittade jag dig åkandes upp och ner för rulltrappan. Det var tider det.
Idag har du gift dig, och jag vet att du alltid följt ditt hjärta och ser att detta är helt rätt för dig, för er. Ni är ett underbar par ihop, ni förstår varandra, ni lyssnar på varandra och ger varande tid och det är viktigt.
Robin, jag är väldigt glad över att lärt känna dig och tycker det är underbart att få dig i familjen. Du gör Sandra lycklig, det syns, det riktigt strålar om henne och det gör mig så glad. Du är en person som alltid får mig att skratta, du har dina ideér och vi har haft många roliga samtal. (som detta när du frågade mig när barn får knäskålar, du trodde barnen fick det vid 3 års ålder eller något sådant) du är för underbar.
Ett tips till dig Robin dock. En glad fru ger ett lyckligt liv, så först och främst ska du se till att du sätter dina spelregler tidigt och sedan göra allt Sandra säger. När du har fel - erlänn det, och när du har rätt - håll tyst.
Till sist : hittade en liten text på nätet som jag tyckte kunde passa idag. : Måhända är han den enda i världen som tycker sig veta att hon är den underbaste på jorden. Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje lite sak han gör och i varje liten tanke. De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andra säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre. Och de förstår inte hur man kan passera den andra utan att förstår att man just passerat den finaste människan i världen. Han har förstått, hon har förstått, därför är vi här i dag!
Nu skålar vi för brudparet!


(ett så fint tal som verkligen var syster till syster <3 )


LEAHS TAL (Brudens syster/guddotter)


Kära brudpar.
Jag är glad att jag fick vara brudnäbb. Jag är också jätteglad att du är min moster och att du är min gudmor. Jag är så glad att du hittat den rätta kärleken.
Robin, du är snäll och rolig. Du gör alla glada. Du gör Sandra glad och då blir jag glad också.
Grattis!
///

(Ett så fint tal som hon skrev helt själv och läste upp inför alla gästerna! Jag började gråta!)




Givetvis hölls fler tal. Vi hade ett stort nummer där det var peter (brudgumens far) och Robinsbrödrar. Det blev musik, tal, sketch. Roligt!
Och vi hade Fredrik och lollos tal (även senare dans) Som också var väldigt fint och mycket komiskt ;)
Vi hade även bestmenen Simon som höll ett superfint tal!
Dessa talen har vi tuvärr inte på papper, så vi får hoppas dom finns på film så iallfall vi kan titta på dom om och om igen ;)
Tack för alla fina tal gott folk, ni är helt underbara!


Vi fick även en sång, skriven av mina mostrar o mamma (tradition i våran familj)
Melodi är : Om man inte har för stora pretantioner.
Vi har samlats här idá, för att sandra hon sa ja, när Robin fråga om hon ville bli hans fruga.
Ett frieri med klass och stil, lura sandra bort med bil, föll på knä med hela famnen full av rosor.

Sandra ville stå på scen, klara sig på egna ben, så hon flyttade till norrköping och plugga.
Uti klassen Robin gick, och han sandras hjärta fick, så tillsammans flytta de ihop på skolan.

Oanmäld kom mamma upp, kom med tårta sång och lupp, för hon ville syna robin riktigt noga.
Men den syren hon fick se, fick ju henne till att le, för i dörren där stod robin nästan naken!

Kollektivliv de é bra, när man inga pengar har, men nu är det dags att tjäna egna klöver.
Många skolor har de gått, gedigen utbildning har fått, så snart kan de säkert flytta ifrån mamma.

Upp på scenen trivs de två, uti ramsljus vill de stå, Robin ordnar gärna ljuset åt sin sandra.
Ej mer snacks på fredriksdal, Robin Sandra - Rydbergs val! Vi vill se er där på scenen nästa sommar.

Skånskan kan vá lite svår, kurs av oss nu robin får, för han är numera impoterad skåning.
Gög för oss é helig mad, och den dricks ju helst från fad. stackars robin han har mycket kvar att lära.

Sandra pysslar och står i, hon är flitig som ett bi, resultatet kan ni se här i lokalen.
Hon av pärlor tavlor gör, även smycken som sig bör, men när ska hon hinna pyssla om vår robin?

Särskild ordning robin tror, när ett barn i magen gror, och se knäskålarna får man först med åren.
sandra inte bättre är, barn på banken hämtas där, så vi får väl kanske hjälpa dem på traven.

Nu vi måste sätta stopp, dags för skål och botten upp, för vårt brudparet ska vi fira hela natten.
Må nu lyckan stå en bi, ja det önskar alla vi, som nu höjer våra glas emot er båda!

Skål och lycka till! ///


Helt fantistkt visa ;)


Så nu har ni haft mycket att läsa. Nästa inlägg får bli lite bilder ;)



Kramar Sandra & Robin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0